امامت - شرح حدیث پیامبر (أنت منى و أنا منك)



 امامت - شرح حدیث پیامبر (أنت منى و أنا منك)



 

قول رسول خداست كه به حضرت علی (علیه السلام) فرمود: أنت منى و أنا منك. اين حديث را بخارى و غير او از اكابر ائمه حديث عامه ذكر كرده اند . صحيح البخاري ، ج 3 ، ص 168

شكى نيست كه كمالِ عالَم هستى به عقل ، علم ، بندگى و اطاعت اختيارى خداوند متعال است ، و امتياز خلقت انسان همين عقل و اطاعت به اختيار او است ، و هدف از خلقت او نيز همين است .

 

بنابراين كمال انسان رسيدن او است به مرتبه اتصال به علم غيب، و نورانى شدن عقلش به نور وحى، كه اين مرتبه نبوت است.

و كمال مرتبه نبوت ، به سفارت از طرف خالق به سوى خلق ، براى نورانى كردن عقول آنان به نور حكمت الهيه است ، كه اين مرتبه رسالت است .

و كمال مرتبه رسالت وصول به مرتبه عزم بر عهد معهود و ميثاق مأخوذ است ، و اين مرتبه اولوالعزم براى بعضى از پيغمبران مبعوث به شريعت است .

و كمال اين مرتبه رسيدن به مرتبه خاتميت است ، كه مرتبه بعثت به شريعت ابدى است ، كه نهايت حد كمال انسانيت است ، و صاحب اين مرتبه خاتم ماسبق و فاتح مااستقبل ، و اسم اعظم ، و مَثَل اعلى ، حضرت محمد بن عبدالله (صلى الله عليه وآله وسلم) است.

على (عليه السلام) به مرتبه اى واصل شد ، كه آن كس كه خدا در شأن او فرمود:

  وَمَا ينْطِقُ عَنِ الْهَوَى(النجم/3)

و هرگز از روي هواي نفس سخن نمي‌گويد!

فرمود: علىٌ منّى (على از من است) ، يعنى او مشتق است از يگانه گوهر عالم امكان ، كه نفس قدسيه ، و علّت غائيه خلقت عالم و خليفه قرار دادن آدم است .

و حضرت به اين جمله اكتفا نكرده ، و پس از آن فرمود: « و أنا منه »  تا بفهماند كه هدف از وجود و بعثت خاتم ، و آنچه قوام انّيت او به آن است  يعنى هدايت به دين قويم و صراط مستقيم ،(حدوثاً و بقاء) متحقّق

نمى شود الاّ به على و اولاد معصومين او (عليهم السلام).

چگونه ممكن است فصل و جدایی در خلافت از پيغمبر ، بين آن كس كه او از پيغمبر و پيغمبر از اوست، اتفاق بیافتد.